EU:n akkuasetus kirittää akkujen ja akkumateriaalien kiertotaloutta, mutta ei yksin ratkaise kierrätyksen haasteita. Fortumin tuottama teksti luotaa akkuarvoketjun nykytilannetta ja esittelee ratkaisuja kierrätyksen tehostamiseen.
Teksti: Fortum
Kuvat: Fortum
Akkujen ja niiden kriittisten raaka-aineiden kysyntä kasvaa kovaa vauhtia samalla kun elinkaarensa päähän tulevien akkujen määrä lisääntyy nopeasti. Tämä tarkoittaa vaarallisten jätteiden määrän dramaattista kasvua.
Eurooppa on nykyisellään erittäin riippuvainen tuoduista akkumateriaaleista, eikä akkujätteiden käsittely ole millään mittarilla läpinäkyvää. Eurooppa tarvitsee lisää kotoperäistä akkumateriaalien tuotantoa sekä kestävän ratkaisun akkujätteiden käsittelyyn.
Liikenteen sähköistäminen ei onnistu ilman kierrättämistä
Helmikuussa 2024 voimaan astunut EU:n akkuasetus (Batt2) luo puitteet toimivalle akkujen kiertotaloudelle. Asetuksen mukaisesti vuoteen 2028 mennessä EU:ssa käytettävissä akuissa 50 % kuparista, nikkelistä ja litiumista sekä 90 % koboltista on oltava kierrätysmateriaaleja.
Tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan toimiva eurooppalainen kierrätysmateriaalien arvoketju. Eurooppalaisten autonvalmistajien on panostettava vastuullisuuteen ja eurooppalaisten arvoketjujen vahvistamiseen, huolimatta kiinalaisten kilpailijoiden hintapaineesta. Kierrätettyjen materiaalien ostajia tarvitaan paljon nykyistä enemmän. Muuten arvokkaiden raaka-aineiden vienti Kiinaan saattaa kiihtyä entisestään, mikä heikentää EU:n omavaraisuutta raaka-aineiden osalta.
Akkumarkkinoilla vallitseva railo eri teknologioiden välillä vaikeuttaa kierrätystä. Euroopasta löytyy jo kierrätysjärjestelmiä nikkeliakuille, mutta edullisemmissa sähköautoissa käytettäville LFP-akuille (litiumrautafosfaatti) ei ole vastaavaa infrastruktuuria. LFP-akkujen kierrätys on taloudellisesti vähemmän houkuttelevaa, koska ne sisältävät litiumia lukuun ottamatta vain vähän arvokkaita materiaaleja.
Akkuasetus on tärkeä askel, muttei tee autuaaksi
EU:n akkuasetus kierrätyskiintiöineen vauhdittaa kiertotaloutta, mutta ei yksin ratkaise kaikkia haasteita. Raaka-aineiden jäljitettävyyttä parannetaan mm. valmistajien raportointivelvoitteilla ja digitaalisella akkupassilla vuodesta 2027 alkaen. Eurooppalaisen akkuvalmistuksen ja kierrätyksen vahvistaminen vaatii panostuksia muun muassa tutkimukseen ja kehitykseen. Lisäksi lupamenettelyjä on nopeutettava.
Liikenteen kestävä sähköistäminen on monimutkainen haaste, joka voidaan ratkaista vain yhteistyöllä. Akkuasetuksen tavoitteiden saavuttaminen riippuu ratkaisevasti siitä, kuinka hyvin kaikki toimijat – raaka-aineiden louhinnasta kierrätykseen – integroidaan yhteiseen prosessiin. Euroopan on toimittava nyt hyödyntääkseen kiertotalouden mahdollisuudet ja ollakseen johtavassa asemassa globaalissa kilpailussa.
Kierrätys ei ole kierrätystä ilman laadukasta lopputuotetta
Meille kierrätyksen ympyrä sulkeutuu vasta, kun tarjoamme asiakkaalle korkealaatuisen lopputuotteen. Keräys ei ole kierrätystä, eikä kierrätys voi tarkoittaa sitä, että jätteen määrä lisääntyy.
Fortum Battery Recycling on ainoa toimija, joka tarjoaa eurooppalaisen ratkaisun akun koko elinkaarelle keräyksestä esikäsittelyn kautta jalostukseen. Operoimme tällä hetkellä Euroopan suurinta suljetun kierron hydrometallurgista akkukierrätyslaitosta Harjavallassa.
Tehokas, kestävä ja turvallinen prosessimme perustuu vuosikymmenten kokemukseen pohjoismaisesta puhtaasta energiantuotannosta ja kiertotalousratkaisuista.
Akkukierrätysratkaisumme tuottaa korkealaatuisia kierrätysmetalleja minimaalisella jätteen määrällä. Ylitämme akkuasetuksen vaatimukset koboltin, kuparin ja nikkelin kierrätysasteesta jo nyt.
Fortum Battery Recycling on osa Fortumin liiketoimintaportfoliota ja on erikoistunut sähköautojen akkujen sisältämien arvokkaiden metallien kierrätykseen. Tarjoamme eurooppalaisen ratkaisun akun koko elinkaarelle keräyksestä esikäsittelyn kautta jalostukseen.
Kiinostuitko aiheesta? Kysy lisää:
Jaakko Savolainen
Commercial Director, Battery Sales, Fortum Battery Recycling
jaakko.savolainen [at] fortum.com
p. 358 40 501 4836