Due diligence eli asianmukainen huolellisuus akkujen toimitusketjussa – mitä akkuasetus ja yritysvastuudirektiivi edellyttävät yrityksiltä? Tähän saatiin vastauksia viidennessä akkuasetuswebinaarissa.
Euroopan unionin akkuasetus ja yritysvastuudirektiivi (CS3D) asettavat uudenlaisia velvoitteita yrityksille toimitusketjujen vastuullisuuden varmistamiseksi. Näihin aiheisiin pureuduttiin 3.6.2025 järjestetyssä akkuasetuswebinaarissa, jossa asiantuntijat valottivat uusien säädösten sisältöjä ja vaikutuksia yritystoimintaan. Webinaarin järjestivät paristo- ja akkutuottajayhteisöinä toimivat Recser Oy ja Akkukierrätys Pb Oy. Tilaisuus kokosi noin 230 kuulijaa ajankohtaisten teemojen äärelle.
Yritysvastuudirektiivi velvoittaa tunnistamaan riskit ja reagoimaan niihin
Fondia Oyj:n vastuullisuusjuristi Netta Skön esitteli yritysvastuudirektiivin (CS3D) keskeisiä vaatimuksia. Direktiivi velvoittaa tällä hetkellä suuret yritykset – eli yli 1000 työntekijän ja 450 miljoonan euron liikevaihdon yhtiöt toteuttamaan kattavan due diligence (DD)-prosessin, jossa tunnistetaan, arvioidaan ja pyritään ehkäisemään tai lieventämään haitallisia ihmisoikeus- ja ympäristövaikutuksia arvoketjussa.
Tiedonhankinta nähdään direktiivin ytimessä. Skönin mukaan yrityksen on ymmärrettävä omien toimintojensa ja toimitusketjunsa riskit: ”Globaalissa maailmantaloudessa arvoketjut ovat monimutkaisia, mutta juuri siksi tiedon hallinta ja vaikutusten ymmärtäminen on entistä kriittisempää.”
Akkuasetuksen ja CS3D:n yhtäläisyydet ja erot
Sekä akkuasetus että CS3D korostavat vastuullista toimintaa ja toimitusketjujen läpinäkyvyyttä. Molemmat tähtäävät ympäristövaikutusten ja ihmisoikeusriskien ehkäisemiseen. Erona kuitenkin on säädösten luonne: akkuasetus on suoraan sovellettava EU-asetus, kun taas CS3D on direktiivi, joka edellyttää kansallista täytäntöönpanoa. Lisäksi akkuasetuksen velvoitteet kohdentuvat akkuarvoketjuun, kun CS3D kattaa useita eri toimialoja.
Skönin mukaan sääntelyjen päällekkäisyys ei ole ongelma, vaan mahdollisuus: ”Jos yritys yhdistää DD-prosessinsa tehokkaasti, se voi täyttää molempien säädösten vaatimukset yhdellä järjestelmällä.”
Sääntely muuttuu – Omnibus-pakettien vaikutukset
EU:n kestävyyssääntelyä ollaan uudistamassa ns. Omnibus-pakettien avulla, jotka tuovat kerralla muutoksia tai täsmennyksiä useisiin säädöksiin. Erityisesti yritysvastuudirektiiviin CS3D:iin on ehdotettu useita muutoksia, ja sen soveltamisen aikataulua on lykätty kahdella vuodella vuoteen 2028 asti.
Toukokuun lopulla julkaistu Omnibus IV tuo mukanaan muutoksia myös akkuasetuksen DD-velvoitteisiin: voimaantuloa saatetaan lykätä kahdella vuodella ja velvoitteiden soveltamisrajaa korottaa 40 miljoonan liikevaihdon omaavista yrityksistä 150 miljoonaan euron liikevaihdon yrityksiin. Liikevaihtoraja koskee koko yrityksen liikevaihtoa, ei vain akkuliiketoiminnan.
Hallitussihteeri Johanna Routio ympäristöministeriöstä painotti, ettei lykkäystä tule nähdä siirtymäaikana: ”Yritysten kannattaa hyödyntää lisäaika valmistautumiseen ja prosessien kehittämiseen.”
Omnibus IV:n muutosehdotuksia voi kommentoida EU:n Have your say -portaalissa. Kommentoitavat kohdat liittyvät erityisesti aikataulujen ja liikevaihtorajojen muutoksiin.
Mitä akkuasetus edellyttää käytännössä?
Ympäristöministeriön erityisasiantuntija Kati Suomalainen avasi akkuasetuksen VII luvun sisältöä, erityisesti artikloja 49–53 ja XIV luvun artiklaa 93. DD-velvoitteet kohdistuvat erityisesti raaka-aineiden ja uusioraaka-aineiden hankintaan, jalostukseen ja kauppaan – sekä sosiaalisten ja ympäristöriskien hallintaan koko toimitusketjussa.
Yrityksiltä edellytetään muun muassa:
- Toimintapolitiikan luomista ja sen viestintää tavarantoimittajille ja yleisölle
- Jäljitettävyyden varmistamista alkuperäisketjujen kautta
- Riskienhallintasuunnitelman laatimista ja integrointia liiketoimintastrategiaan
- Valitusmekanismin perustamista
- Ilmoitetun laitoksen tekemää auditointia.
Omnibus-muutosesitys siirtänee myös komission asianmukaista huolellisuutta koskevien vaatimusten soveltamisohjeiden julkaisun heinäkuuhun 2026.
Sandvikin kokemus: ennakoimalla varaslähtöön
Webinaarin lopuksi kuultiin yritysesimerkki Sandvik Mining and Construction Oy:ltä. Yrityksessä on lähdetty kehittämään due diligence -prosessia ennakoivasti keskittyen erityisesti teollisuusakkuihin. Hinrich Kress kuvaili projektin vaatineen konsernitason ratkaisun, tiivistä yhteistyötä ja budjetointia – pelkkä auditointi voi maksaa jopa 20 000 euroa.
Kress nosti esiin huolensa ilmoitettujen laitosten muodostumisesta pullonkauloiksi, mutta suhtautui tulevaan luottavaisesti: ”Lainsäätäjät ovat myöhässä, mutta kun pystymme osoittamaan, että olemme aidosti pyrkineet noudattamaan vaatimuksia, se riittää pitkälle.”Yhteenveto
Yritysten on nyt aika herätä toimitusketjujen vastuullisuusvaatimuksiin. Sekä EU:n akkuasetus että yritysvastuudirektiivi ohjaavat kohti läpinäkyvämpää ja kestävämpää liiketoimintaa. Ennakoiva valmistautuminen auttaa välttämään kiireen ja mahdolliset sanktiot – ja voi samalla tuoda kilpailuetua muuttuvassa toimintaympäristössä.
Lue lisää Akkuasetuksesta
- Ensimmäinen Akkuasetuswebinaari: Lisätietoa akkuasetuksen vaatimuksista
- Toinen Akkuasetuswebinaari: Miten akkuasetus muuttaa valmistajien ja maahantuojien velvollisuuksia?
- Kolmas Akkuasetuswebinaari: Akkujen ja paristojen jakelija, joko tunnet uudet velvollisuutesi?
- Neljäs Akkuasetuswebinaari: Akkupassi on mahdollinen ja täynnä mahdollisuuksia – Testaa akkupassia jutun QR-koodista!
- Parlamentti hyväksyi uuden akkuasetuksen – mitä seuraavaksi?
- Työkalu avaa akkuasetuksen uudet vaatimukset tuottajille
- Tulevan akkuasetuksen sisältö on nyt julkaistu – luvassa on tarkennuksia tuottajavastuun hoitamiseen
- #Akkuasetus: Paristojen ja akkujen keräysastetta halutaan kiristää
- Litiumioniakkujen harvinaiset metallit halutaan kiertoon, mutta osa akuista on vailla kierrätysratkaisuja – miten EU:n tiukentuvien kierrätysvaatimusten käy?
- EU:n tuleva akkuasetus nostaa tuottajavastuun keskiöön ja muuttaa tapamme käyttää, valmistaa ja kierrättää akkuja ja paristoja
- Mitä EU:n uusi akkuasetus tarkoittaa?