Akkutuottajayhteisöt kokosivat akkuarvoketjun toimijat ja viranomaistahot työpajaan akkupassista. Tapahtuma tarjosi tilaisuuden jakaa tietoa ja kokemuksia sekä pohtia akkupassin roolia ja hyödyntämismahdollisuuksia. Akkupassi on aiheena myös 4.12. järjestettävässä webinaarissamme.
Akkutuottajayhteisöt Akkukierrätys Pb ja Recser Oy järjestivät yhdessä VTT:n FINNPASS – hankkeen kanssa jäsenilleen ja viranomaistahoille akkupassiin keskittyvän työpajan 22.10.2024.
Työpajan tavoite oli tuoda yhteen toimijoita akkuarvoketjun eri vaiheista, jotta voimme syventää ymmärrystä uuden akkuasetuksen myötä pakolliseksi tulevan akkupassin merkityksestä ja mahdollisuuksista sekä keskustella parhaista käytännöistä tiedonhallinnan osalta.
Työpajassa tarkasteltiin akkupassia eri akkutyyppien eli teollisuusakun, ajovoima-akun sekä sähköpyörän akun näkökulmasta, jotta saimme käytännönläheistä tietoa akkupassin käyttöönottoon varautumisesta ja sen hyödyntämisestä näiden akkujen osalta.
Työpajaan oli kutsuttu 23 akkuarvoketjun toimijaa, jotka edustivat akkujen maahantuojia, valmistajia, uudelleenkäytön valmistelijoita, jakelijoita ja kierrätyssektorin toimijoita, akkupassidatan hyödyntäjiä ja viranomaistahoja. Tuottajayhteisöt eivät ole aikaisemmin järjestäneen vastaavaa työpajaa. Keskustelu oli vilkasta ja tiedon, kokemusten ja ideoiden jakamiselle oli selvästi tarvetta.
Työpajassa keskusteltiin sitä, mitä tietoja akkupassi tulee sisältämään, kuka vastaa tietosisältöjen tuottamisesta, ja miten eri toimijat voivat hyödyntää akkupassin sisältämiä tietoja. Pohdimme yhdessä myös sitä, mitä hyödyllistä dataa akkupassista saattaa puuttua ja minkälaisia eri rooleja toimijoilla on akkupassin tietojen tuottamisessa ja hyödyntämisessä. Työpajan tuloksia esitellään 4.12. järjestämässämme akkupassiwebinaarissa. Tervetuloa mukaan!
Mikä akkupassi on?
Akkupassi on digitaalinen tietopassi, joka sisältää keskeisiä tietoja akusta, kuten sen valmistusprosessiin, materiaalikoostumukseen, käyttöikään sekä kierrätykseen liittyvät tiedot. EU:n uusi akkuasetus edellyttää, että akkupassi liitetään helmikuusta 2027 alkaen kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden akkuihin, sähköautojen ajovoima-akkuihin sekä yli 2 kWh teollisuusakkuihin.
Lue lisää akkupassista
- Akkupassia koskeva opas on päivitetty.
- Näin Valmet Automotive valmistautuu akkupassiin (Paristokierrätys).
- Finnpass-hankkeen esittely. (VTT)
Lue lisää Akkuasetuksesta
- Ensimmäinen Akkuasetuswebinaari: Lisätietoa akkuasetuksen vaatimuksista
- Toinen Akkuasetuswebinaari: Miten akkuasetus muuttaa valmistajien ja maahantuojien velvollisuuksia?
- Kolmas Akkuasetuswebinaari: Akkujen ja paristojen jakelija, joko tunnet uudet velvollisuutesi?
- Parlamentti hyväksyi uuden akkuasetuksen – mitä seuraavaksi?
- Työkalu avaa akkuasetuksen uudet vaatimukset tuottajille
- Tulevan akkuasetuksen sisältö on nyt julkaistu – luvassa on tarkennuksia tuottajavastuun hoitamiseen
- #Akkuasetus: Paristojen ja akkujen keräysastetta halutaan kiristää
- Litiumioniakkujen harvinaiset metallit halutaan kiertoon, mutta osa akuista on vailla kierrätysratkaisuja – miten EU:n tiukentuvien kierrätysvaatimusten käy?
- EU:n tuleva akkuasetus nostaa tuottajavastuun keskiöön ja muuttaa tapamme käyttää, valmistaa ja kierrättää akkuja ja paristoja
- Mitä EU:n uusi akkuasetus tarkoittaa?