EU:n uusi akkuasetus luo paristo- ja akkutuottajille mahdollisuuden erottua kilpailijoista vastuullisuudella. Hankerahoitusta asetuksen tavoitteita tukeviin innovaatioihin on jo haettavissa.
Akkuasetuksella on suuria vaikutuksia paitsi akkuihin ja paristoihin, myös niiden tuottajiin eli valmistajiin ja maahantuojiin. Akkuseminaarin keskusteluun aiheesta osallistuivat Celltechin toimitusjohtaja Anders Blomqvist, Vehon koulutuspäällikkö Antti Paasivirta, Teknisen kaupan liiton johtava asiantuntija Juha Ala-Hiiro sekä Business Finlandin ohjelmajohtaja Ilkka Homanen.
Keskustelijoiden mielestä akkuasetuksen tarkoitus on hyvä, vaikka se lisääkin velvollisuuksia – ja myös kustannuksia. Esimerkiksi tuottajavastuun laajeneminen, merkintävelvollisuuksien lisääntyminen ja kierrätyskustannuksien nousu vaikuttavat akkujen ja paristojen tuottajiin jo lähivuosina.
Celltechin Anders Blomqvistin mukaan on kuitenkin tärkeää, että asetus karsii rönsyjä alalta ja lisää akkujen turvallisuutta.
“Pidemmän päälle tämä on hyvä asia, vaikka nyt työ lisääntyy. Due diligence -vaatimuksiin panostamalla voi saada kilpailuetua muihin nähden, mutta suuritöinen prosessi se on”, Blomqvist pohtii.
Työtä riittää myös kasvavien kierrätys- ja talteenottovelvoitteiden noudattamisessa. Esimerkiksi suurille teollisuus-litiumakuille tarvittaisiin tuottajayhteisö, Blomqvist toteaa.
“Ennen teollisuusakkujen kierrätys voitiin sopia tapauskohtaisesti, mutta nyt asetus velvoittaa tuottajia ylläpitämään keräysjärjestelmää ja sisällyttämään kierrätyskulut akun hintaan. Tämä on iso muutos koko Euroopassa.”
Osaajapula uhkaa useita aloja
Suomen autokanta sähköistyy vauhdilla. Uusista henkilöautoista jo joka kolmas on täyssähköinen, mikä lisää tarvetta korkeajännitemekaanikoille. Autokorjaamoissa onkin tulevaisuudessa mietittävä, miten sähkötöitä suoritetaan ja valvotaan, Vehon koulutuspäällikkö Antti Paasivirta toteaa.
“Akkuasetuksen vaatimuksien täyttäminen voi vaatia korjaamoilta isoja investointeja. Toisaalta käyttövoimien kehitys on niin nopeaa, ettemme vielä edes tiedä, millaista osaamista tarvitaan 10 vuoden päästä.”
Sama osaajapula uhkaa myös muita toimialoja. Henkilöliikenteen lisäksi myös maatalous- ja työkoneet sähköistyvät ja digitalisoituvat, mikä lisää akkujen ja akkuosaajien tarvetta.
Työkoneiden kehitystä voisi verrata raskaaseen liikenteeseen: täyssähkön rinnalla tutkitaan myös muita käyttövoimia ja monimoottoriratkaisuja, toteaa Juha Ala-Hiiro.
“Suomessa on käytössä jo vetytrukki ja erilaisia akkupohjaisia ratkaisuja. Esimerkiksi traktorikaivuri voi työskennellä 2 tuntia sähköllä, ladata akut täyteen polttomoottorilla 40 minuutin aikana ja jatkaa taas työtä sähköllä. Tämä vähentää hiilipäästöjä jo 90 prosenttia.”
Business Finland tukee kehitystyötä akkuasetukseen liittyen
Akkuasetuksen vaatimuksien täyttämisen eteen on tehty jo paljon kehitystyötä, mutta tätä työtä on vielä jatkettava. Rahoitusta innovaatiohankkeisiin on mahdollista hakea Business Finlandista. Vety- ja akkuteollisuuden ohjelmajohtaja Ilkka Homanen tiedostaa, että akkuasetuksen vaatimusten täyttämiseen liittyy paljonkin alkuvaiheen työtä sekä tuottajille, lainsäätäjille ja rahoittajille.
Työ kuitenkin kannattaa. Homanen sanoo, että asetus antaa tuottajille hienon mahdollisuuden tuoda suomalaista kiertotalousajattelua ja innovaatioita osaksi vähähiilisyysmurrosta, josta odotetaan Suomelle valtavaa kasvun ja viennin mahdollisuutta.
“Suomi on erittäin houkutteleva investointikohde. Pieni ja innovatiivinen maa, verkostot tiiviit, palvelualttius todella hyvää – meillä on hyvä maaperä rakentaa akkuarvoketjua.”
Investointimäärät kokonaisuutena alalla ovat hurjia. Eurooppaan tullaan perustamaan muun muassa kymmenittäin uusia kennotehtaita. Akkuasetuksen vaatimuksissa on paljon kohtia, joihin suomalaista osaamista voisi hyödyntää, Homanen vinkkaa.
“Akkuvalmistuksen jäljitettävyys sekä akkupassin digitalisaatio ovat tällaisia haasteita. Myös turvallisuuteen liittyviä hankkeita voisi olla enemmänkin.”
Pysy kärryillä akkuasetuksen etenemisestä ja sisällöstä
Tuottajayhteisöinä meille on tärkeää jakaa tietoa siitä, miten EU:n uuden akkuasetuksen sisältö tulee vaikuttamaan erityisesti paristojen ja akkujen tuottajavastuuseen.
Lue lisää Akkuasetuksesta
- Ensimmäinen Akkuasetuswebinaari: Lisätietoa akkuasetuksen vaatimuksista
- Toinen Akkuasetuswebinaari: Miten akkuasetus muuttaa valmistajien ja maahantuojien velvollisuuksia?
- Kolmas Akkuasetuswebinaari: Akkujen ja paristojen jakelija, joko tunnet uudet velvollisuutesi?
- Parlamentti hyväksyi uuden akkuasetuksen – mitä seuraavaksi?
- Työkalu avaa akkuasetuksen uudet vaatimukset tuottajille
- Tulevan akkuasetuksen sisältö on nyt julkaistu – luvassa on tarkennuksia tuottajavastuun hoitamiseen
- #Akkuasetus: Paristojen ja akkujen keräysastetta halutaan kiristää
- Litiumioniakkujen harvinaiset metallit halutaan kiertoon, mutta osa akuista on vailla kierrätysratkaisuja – miten EU:n tiukentuvien kierrätysvaatimusten käy?
- EU:n tuleva akkuasetus nostaa tuottajavastuun keskiöön ja muuttaa tapamme käyttää, valmistaa ja kierrättää akkuja ja paristoja
- Mitä EU:n uusi akkuasetus tarkoittaa?