Kun auton lyijyakku poistuu käytöstä, sen sisältämä lyijy lähtee kiertoon. Millainen on lyijyn matka keräyspisteeltä uuteen akkuun? Tuottajavastuu takaa sen, että tiedämme missä ja miten akkujen lyijy kierrätetään.
Suomessa ei louhita lyijyä tai valmisteta lyijyakkuja. Kaikki täällä käytettävät lyijyakut saapuvat Suomeen autojen ja muiden ajoneuvojen sekä koneiden sisällä tai irrallisina akkuina.
Kun lyijyakku tulee tiensä päähän ja se palautetaan keräyspisteelle, alkaa lyijyn matka kohti kierrätystä ja uutta akku. Suomessa poistuu käytöstä vuosittain yli 20 000 tonnia lyijyakkuja. Määrä vastaa noin 13 000 henkilöauton painoa.
Kaikki akut ovat tuottajavastuun alaisia tuotteita, joiden keräys ja kierrätys ovat akkujen tuottajien eli maahantuojien, valmistajien sekä etämyyjien vastuulla.
Akkukierrätys Pb on Suomen ainoa hyväksytty lyijyakkujen tuottajayhteisö, jolle tuottajat voivat siirtää kaikki ajoneuvo- ja teollisuuslyijyakkuja koskevat tuottajavastuuvelvoitteensa eli maan kattavan keräysverkoston ylläpidon ja raportoinnin ja tilastoinnin.
Lyijy käy Suomessa vain vierailulla
Kierrätyksen ensimmäisessä vaiheessa lyijyakuista erotellaan muovi, lyijy ja akkuhappo. Akkuhappo neutralisoidaan, muovi ja lyijyosat murskataan. Koko akusta voidaan kierrättää noin 80 prosenttia, ja lyijystä saadaan talteen jopa yli 90 prosenttia.
Osa käytöstä poistetuista lyijyakuista kokee kierrätyksen ensimmäisen vaiheen Raumalla, Suomen Akkukeräys Oy:n tehtaalla. Loput akut kuljetetaan kierrätykseen Ruotsiin (Boliden Bergsöe), Viroon (Ecometal) ja Latviaan (SIA Ecolead). Lyijyakut ovat vaarallista jätettä ja siksi akkujen vienti Suomesta vaatii aina vientiluvan.
Kun lyijy on irrotettu ja murskattu, se sulatetaan. Lopputuotteena saadaan jopa 99,985 % puhtaita lyijyharkkoja.
Akuista saadusta lyijystä suurin osa päätyy uusien akkujen raaka-aineeksi. Esimerkiksi Ruotsin Boliden Bergsöen tehdas käsittelee vuosittain noin 4 miljoonaa lyijyakkua, joiden lyijystä noin 70 prosenttia palaa eurooppalaisen akkuteollisuuden käyttöön.
Lyijy kestää käyttöä lähes loputtomasti
Akkumateriaalina lyijyllä on yksi liki ihmeellinen ominaisuus: oikein kierrätettynä sitä voidaan uudelleenkäyttää lähes loputtomasti. Kierrätyksen ja käsittelyn aikana lyijyn käyttöominaisuudet eivät heikkene.
Suurin osa akkuvalmistajien tarvitsemasta lyijystä tuotetaan jo tällä hetkellä kierrättämällä. Neitsellistäkin lyijyä tarvitaan, sillä lyijyakkujen kysyntä on jatkuvasti lievässä kasvussa.
Neitsellisen lyijyn määrä akuissa vähenee kuitenkin koko ajan. Kehitystä kirittää EU:n akkuasetuksen sekoitevelvoite eli vaatimus käyttää kierrätysperäistä raaka-ainetta. Vuonna 2031 uusien akkujen lyijystä vähintään 85 prosenttia tulee olla kierrätettyä.
Lyijy kiertää vain, jos akku tuodaan kierrätyksen
Akkuteknologian kehittyessä lyijyakku on pitänyt pintansa. Se on kestävä kiertotalousratkaisu, sillä lyijyakut ovat yksi kierrätetymmistä kuluttajatuotteista.
Lyijyakut ovat yhä erittäin suosittuja niiden luotettavuuden ja kustannustehokkuuden vuoksi. Esimerkiksi monet turvallisuus-, lääkintä-, kuljetus-, viestintä- ja lentoteollisuuden ratkaisut hyödyntävät lyijyakkuja. Aina lyijyakun korvaaminen uudemmilla akkuteknologioilla ei ole perusteltua.
Lyijyn ja lyijyakkujen tuottaminen on energiaintensiivistä teollisuutta. Kierrätetystä lyijystä valmistetun akun valmistaminen tuottaa kuitenkin vähintään 30 prosenttia vähemmän ilmastopäästöjä kuin akun valmistaminen kokonaan uudesta lyijystä.
Onkin tärkeää, että akut ja niiden sisältämä lyijy kiertävät tehokkaasti. Käytännössä kaikki markkinoilla olevat lyijyakut päätyvätkin kierrätykseen, ennemmin tai myöhemmin.
Lyijyakuille on olemassa laaja keräysverkko, ja ne voi palauttaa kuntien jäteasemille, jätealan yrityksiin ja monille akkukauppiaille ja autokorjaamoille. Lähimmän keräyspisteen voi selvittää kierratys.info palvelusta.